dinsdag 14 mei 2013

TRIP: BUENOS AIRES


Vandaag ben ik alweer ruim een week in Buenos Aires. De eerste week is in een roes voorbij gegaan. Vorige week maandag kwam ik hier 's ochtends aan na een reis van ruim 30 uur. Terwijl ik nog sta te wachten bij de douane zie ik Roel verhit aan komen rennen. Hij is 2 uur te laat omdat zijn taxi vast stond in het verkeer. Maar omdat ook ik ruim een uur vertraging heb met het vliegtuig (er bleek vlak voor vertrek - we zaten al in het vliegtuig met de riemen vast - een onderdeel kapot van het vliegtuig en dat moest even vervangen worden...) en de weg door alle douaneposten en bagagechecks ook nog ruim een uur duurt is hij er gewoon op tijd. Het is heel even raar om elkaar te zien na zo'n lange tijd, maar zodra we elkaar omhelzen voelt het meteen weer vertrouwd. We nemen de shuttlebus naar Palermo, waar Roel een heel vet appartement voor ons heeft geregeld. Een kamer met een eigen balkon waar de hele dag de zon schijnt. En iedere ochtend ontbijt inbegrepen. 


Ik heb het ambitieuze plan om de stad te gaan verkennen en 's avonds naar La Bomba de Tiempo (een wekelijks feest) te gaan en daarna steak te eten, maar nadat we hebben geluncht en ik even kennis heb gemaakt met Roel zn oude huisgenoten, vallen we in slaap en worden pas midden in de nacht weer wakker. Geen steak dus, maar lekker doorslapen tot de volgende ochtend.
De volgende dag gaan we geld wisselen in het 'micro-centro', het centrum van de stad. Ik heb 500 euro meegenomen uit Nederland en dat wisselen we om met een wisselkoers van 11,4. Bij de bank zouden we er 6,8 voor krijgen, en dan betaal je nog transactie kosten. Dikke winst dus. Yeah! We pikken gelijk wat toeristische bezienswaardigheden mee, zoals Plaza de Mayo, Casa Rosada (het roze huis van de president) en Oblisco. Niet superboeiend.
 Ik moet nog erg wennen aan de stad en de drukte en voel me nog niet heel veilig op straat. De bussen rijden hier als gekken en je moet heel snel in- en uitstappen, want anders rijdt ie weg terwijl je nog met 1 been buiten staat. Mensen hangen ook gewoon uit de deuren van bussen en treinen. Op straat is het bizar druk en je moet goed op je spullen letten. Op die dag durf ik nog amper foto's te maken uit angst dat iemand mijn telefoon uit mijn handen rukt, maar van die angst ben ik inmiddels wel afgestapt. Onderweg treffen we nog 2 demonstraties, die zijn hier ook overal in de stad. Erg leuk om te zien, spandoeken, pamfletten, alles... En dat dus vrijwel iedere dag.


's Avonds is het dan eindelijk tijd voor die steak! Een enorm stuk supermals vlees, heerlijk! En dat voor nog geen 10 euro... Na het eten ontmoet ik Jan uit Duitsland, Roel zn beste vriend in Buenos Aires. We drinken wat bij de Ierse Pub, maar 'in welk land ook, bij een ierse pub zit je altijd goed' gaat hier niet op. Wat een kuttent! Jan is een aardige gast, dat dan weer wel.
Woensdag is mijn eerste dag school. Ik krijg deze week 8 uur privéles ipv 15 uur groepsles, omdat ze niet genoeg aanmeldingen hebben. Ik baal ervan, ik heb de spanningsboog van de visstick en in zo'n privéles zijn de ogen veel te veel op mij gericht. Het blijkt allemaal erg mee te vallen. De docente is aardig en ik pik het best snel op. Je bent maar met z'n 2-en en alles is in het Spaans, dus je moet de taal wel spreken. Roel heeft me naar school gebracht en komt me na schooltijd ook weer halen, samen met Jan. Het is Jan z'n laatste dag, dus we doen een afscheidsbiertje. Ook zoiets typisch Argentijns: het eten is goedkoop, maar de drankjes zijn duur. Zelfs water. Je bestelt dus bier per liter en dat deel je met de mensen met wie je bent. Geen colaatje tussendoor voor mij (en dus waggelend naar huis).
's Avonds gaan we op stap met Roel zn oude huisgenoten Peter, Denis en Vincenzo. We gaan bowlen en poolen, erg gezellig! En fijn om hier ook meteen al een social life te hebben met al die vrienden die Roel al heeft gemaakt! :)


Donderdag weer school. Op de terugweg lopen Roel en ik naar huis over Santa Fe, een drukke straat met winkels en kraampjes e.d. Er valt een hoop te zien. Er zijn hier veel mensen die op straat wonen. Soms gewoon inclusief matras, honden en halve huisraad. Sommige bouwen een soort hut tegen een muur midden op straat en daar wonen ze dan. Heel sneu. 
School is erg intensief en ik ben moe, dus we eten pizza in Palermo (pizza afhalen lijken ze hier niet echt te kennen) en blijven de rest van de avond in het appartement.
Vrijdag laatste dag school en dan weekend, woohooo! 's Middags eten we empanadas in Roel z'n lievelingstentje en lopen over Sante Fe naar huis. Empanadas is een gerecht dat je hier op iedere hoek van de straat vindt - bij de bakker, bij de pizzaria, bij kraampjes op straat - en we eten het bijna iedere dag. Onderweg gaan we een grote Carrefour in voor wat dagelijkse boodschappen en op zoek naar dingen die ze in Nederland niet hebben. We kopen een soort groene jellypudding met appelsmaak en zakjes waar je een soort vitaminedrankjes van kan maken. Daar hebben ze hele wanden vol van staan. 's Avonds gaan Roel en ik uiteten en we gaan voor... steak! :) Argentijnen eten laat, dus we vertrekken rond 23uur. Maar bij het restaurant is het nog steeds heel erg druk en moeten we nog ruim een half uur wachten op een tafel! Over twaalven zitten we dan eindelijk aan tafel en rond 00:30u eten we onze steak. Op een zwoele vrijdagavond laat op een tafeltje wachten en dan bij kaarslicht samen eten voelt wel als een echte romantische date. ♥ Wanneer we uitgegeten zijn en nog wat zitten na te tafelen begint het opeens enorm hard te regenen. En te onweren. We rekenen snel af en haasten ons door de regen naar huis, waar we nog een hele poos op het balkon naar de bliksem kijken.


Zaterdag zijn we van plan om naar de dierentuin te gaan. Maar de dierentuin blijkt dicht op zaterdag. Iedere zaterdag. Een rare dag om dicht te zijn voor een dierentuin, maar het zij zo. Maar het is nog steeds erg mooi weer, dus gaan we naar het park. Een groot park, zo'n 45 minuten lopen vanaf ons appartement. Met de hoge gebouwen van de stad eromheen is het net Central Park! Bij de supermarkt hebben we bier en water en een lekker kaasje gehaald. En uiteraard een paar empanadas. We zoeken een plaatsje in de zon, waar we grootse plannen hebben voor de rest van de middag. Spaanse boeken zijn meegesleept om in te werken en te leren, nagellak (zodat ik er eindelijk eens aan toe kom mijn nagels te lakken), dagboek om bij te werken.. Maar we liggen vooral in de zon, op ons rode Delta kleedje (wat Roel heeft meegenomen uit het vliegtuig) met elkaar te knuffelen en te kletsen (aaaawww.......:)). Roel snijdt zichzelf nog diep in zijn vinger met zijn zakmes als hij mij wil laten zien hoe je een recht stuk kaas afsnijdt. Overal bloed. 3 eerstehulpkits bij ons, maar uiteraard in het appartement en niet mee naar het park... Maar we spoelen het schoon met water en met wat servetten van het dichtstbijzijnde ijstentje komt het allemaal goed. Eind van de middag lopen we een rondje door het park. Aan het water is een soort ganzenverzamelplaats. Zoals de meeste van jullie wel weten vind ik ganzen supereng. Maar hier rennen de kinderen er achteraan en tussendoor, en dus besluit ik ook mijn angst te overwinnen. Yeah! (brr..). Een stukje verder zit er achter een hekje een gans met baby-ganzen. En je kan ze voeren (en bijna aaien). Heel lief! Een stukje verder staat een marktje. Het is een soort hip marktje gericht op gastronomisch koken. We weten niet precies wat dat betekent, maar het ziet er wel gezellig uit. Het is een soort 'Swanmarket', met kraampjes met zelfgemaakte dingen en overal manden met bloemen. En ze verkopen er suikerspinnen. Gastronomische suikerspinnen?


's Avonds willen we op stap. Maar we kunnen Roel zn huisgenoten niet bereiken (die achteraf dus gewoon op een tof feestje bleken te zijn!), dus we gaan samen ergens iets drinken. Plaza de Serano is het uitgaanscentrum in Palermo. Uitgaan doe je hier duidelijk in je meest hoochie outfit. In extreem korte rokjes en op hoge hakken dronken zwalkend over straat. Jersey Shore is er niets bij. In de kroegen staat het uitgaanspubliek tussen de tafeltjes waar mensen nog zitten te eten (eten doe je hier rustig tot een uur of 2) en dan heb je de grote clubs, met brede uitsmijters voor de deur en grote zware (gouden) deuren. Ik ben mijn hoochie outfit vergeten in Nederland, dus we houden het op een kroeg, waar we een cocktails drinken op het terras. 
Zondag slaap ik uit (eindelijk!) en neemt Roel me 's middags mee naar de feria in San Telmo. Op deze markt worden antiek en vintage afgewisseld met zelfgemaakte dingen en wordt in het midden van het plein de tango gedanst. Geweldig! In San Telmo ligt ook Puerto Madero, de haven van Buenos Aires. Langs een stuk drooggelegde rivier staat een soort rommelmarkt, met een hoop eetkramen. Roel heeft van horen zeggen dat je hier absoluut een churipan moet eten. Dat is een plaatselijke lekkernij, een soort opengesneden, platgestampte worst op brood, met saus naar keuze en wat salade. Lekker, als je er net aan begint, maar enorm machtig. Ik heb dus met één broodje genoeg gehad voor de rest van de reis! 
Aan de andere kant van de rivier is een soort 'ecologisch' gebied. Je kan er wandelen en fietsen. Wij gaan wandelen. Argentijnen kunnen niet fietsen. We zien 2 mensen frontaal op elkaar botsen, weer een ander rijdt recht de bosjes in en valt om. Roel en ik lachen ons rot, het ziet er zo droog uit! Na een wandeling van 2 kilometer zijn we eigenlijk een beetje verdwaald. We besluiten richting centrum te lopen, drinken onderweg nog een kop koffie, en komen dan vanzelf weer in bekend gebied. 's Avonds zit ik nog vol van de churipan en eten we alleen iets makkelijks onder het genot van een speciaal biertje in een bruine kroeg. Vanaf nu is dit onze lievelingskroeg, hebben we besloten. 


En dan is het alweer maandag! School begint weer en deze week hebben we beiden les. We zitten niet bij elkaar in de klas, ik krijg nog steeds privéles en Roel 3 uur per dag groepsles. Roel moet 1,5 uur eerder beginnen dan ik. We ontbijten samen, hij vertrekt dan en ik doe mijn huiswerk. Ik ga voor het eerst in m'n eentje naar school. Ik besluit te lopen, een wandeling van zo'n 40 minuten. Het voelt wel stoer, alleen in zo'n drukke stad waar ik inmiddels best al de weg weet, stevig doorlopend door de drukte met een doel. Ik voel me net een local.. ;) Ik ben gelukkig maar een half uurtje na Roel klaar, dus hij wacht op mij om samen te gaan lunchen. 
's Avonds is er dan eindelijk  La Bomba de Tiempo! Het is denk ik het bekendste feest van Buenos Aires. En geen hoochie outfits hier, dit is meer voor de alternatieven onder ons. Lovin' it a lot! Het bier gaat weer per liter, dus ik word aardig dronken. Roel zit me hier naast me nog steeds uit te lachen, die heeft me nog nooit zo dronken gezien... :) Maar het is een topfeest! De muziek is meeslepend, de sfeer is geweldig, iedereen danst en springt. Er wordt gedronken, er wordt geblowd (en dat mag helemaal niet in Argentinië!). En Roel en ik blijken een heel goed feestteam, woohooo! (Dais, I miss you like crazy, maar Roel neemt goed voor je waar! ;)). Na het feest spreken we af met Peter voor de afterparty en al snel staan we ergens op een rooftop omringt door graffiti onder de sterren. Zo ontzettend tof! Iemand van de La Bomba de Tiempo band komt met zijn andere band optreden en we dansen, springen en juichen nog even door. Maar dan merk ik dat de McDonalds die we tussendoor nog even gegeten hebben en al dat bier niet echt lekker valt en ben ik duizelig en misselijk en wil ik naar huis. We pakken een taxi die ons netjes voor de deur afzet. 
En als ik in bed lig en ik hoor mug #20504 (ik word hier helemaal lek gestoken en m'n allergie viert hoogtij, echt heel zielig voor me) boven m'n hoofd zoemen denk ik: Prik maar. Dat overlijd je meteen aan alcoholvergiftiging! 's Ochtends zie ik inderdaad een suffe mug op de muur zitten die niet eens weg probeert te komen als ik 'm dood wil slaan. Dronken, denk ik.. :)


Vandaag (dinsdag) is een dag om bij te komen. En onze 1,5 jaar anniversary! We spijbelen van school (we zijn te brak om zo vroeg op te staan, maar melden ons netjes ziek). We liggen superlang in bed en rond 14u kom ik uit de douche en verrast Roel me met een homemade ontbijt/lunch op ons eigen balkon in de zon! ♥ 


Bij jullie is het nu inmiddels 22:30u 's avonds, hier is het 17:30u. Wij gaan zo een kopje koffie doen buiten, vandaag is de laatste dag dat het écht mooi weer is. Vanaf morgen keldert de temperatuur. Ons plan voor morgen is dan ook om na schooltijd naar het museum te gaan: El Museo de Bellas Artes. Maar daarover later meer... 

1 opmerking: